„Nigdy więcej”. Hołownia mówi, którego pomysłu rządu nie poprze
Lider Polski 2050 i marszałek Sejmu Szymon Hołownia przedstawił w sobotę strategię swojej partii dla rozwoju Polski. Jak zapowiedział, chce doprowadzić kolej do każdego miasta powiatowego i postawić na rozwój wszystkich regionów. Zadeklarował też, że nie poprze kredytu 0 proc. i pomysłu zamykania placówek pocztowych.Strategia, którą przedstawił w sobotę w Warszawie Hołownia, opiera się na trzech filarach. Są to: policentryczny rozwój kraju, innowacyjna gospodarka i wielka transformacja transportowa. Polityk podkreślał, że zmiana rozwojowa wymaga czasu i ponadpartyjnej współpracy. – Projekty rozpoczęte przez jeden rząd nie mogą być, jak to się mówi, „killowane” przez kolejny, tylko dlatego, że mają inny polityczny kolor – wskazywał.
Hołownia wyliczał, że w Polsce jest siedem metropolii i setki ośrodków regionalnych. – I wszystkie chcemy rozwijać – zadeklarował. Dodał, że jednym z absolutnie kluczowych obszarów, który pozwoli na taki rozwój, jest kwestia mieszkań. – Dziś 80 proc. nowych mieszkań powstaje tylko w 20 proc. gmin. Musimy to zmienić. Nigdy więcej programów typu Bezpieczny kredyt 2 proc., który wzbogacił deweloperów w metropoliach i doprowadził do wzrostu cen w całej Polsce – mówił. I przyznał, że oznacza to też sprzeciw wobec kredytu 0 proc., nad którym pracuje rząd. – Polska 2050 nie poprze tego pomysłu. Zagłosujemy za to za wsparciem społecznego budownictwa mieszkaniowego – zapowiedział.
Lider Polski 2050 stwierdził też, że nie może wejść w życie reforma Poczty Polskiej polegająca na zamykaniu jej placówek. – Państwo musi pielęgnować szkoły, poczty i urzędy w małych miastach – mówił.
Cel: 10 jednorożców w dekadę
Mówiąc o budowie innowacyjnej gospodarki, Hołownia wskazywał, że polski „cud gospodarczy” to efekt ciężkiej pracy tysięcy małych firm. – Kolejne dziesięć lat należy poświęcić na pomoc tym firmom, by stały się firmami wielkimi, by inne zachodnie przedsiębiorstwa były ich podwykonawcami – zapowiedział. Zapewnił też, że Polska 2050 „nie spocznie”, dopóki nie doprowadzi do „radykalnego obniżenia” składki zdrowotnej dla przedsiębiorców.
Hołownia mówił też o konieczności wsparcia start-upów, tak, by te nie uciekały z kraju. – Dziś mamy w Polsce tylko jednego jednorożca, czyli firmę technologiczną, której wartość przekroczyła miliard dolarów. We Francji jest ich 26, w Wielkiej Brytanii – 43, w Szwecji – sześć. Naszym celem powinno być, aby w dekadę w Polsce powstało przynajmniej dziesięć jednorożców – ocenił.
I dodał, że środkiem do osiągnięcia tego celu jest przeprowadzenie „mądrej zielonej transformacji”. – Polska powinna jednoznacznie postawić w Unii kwestię rewizji dyrektywy o ETS2, czyli opłat od zanieczyszczeń w transporcie i ogrzewania prywatnych domów. Ta zmiana jest słuszna, ale jej wprowadzenie w 2027 r. będzie dla nas przedwczesne – stwierdził.
Kolej w każdym mieście powiatowym?
Trzecim filarem, o którym mówił Hołownia, było dokończenie „wielkiej transformacji transportowej”. Przez 20 lat powstały w Polsce tysiące kilometrów autostrad. A kolej? Tu czas się zatrzymał – komentował.
Jak wskazał, priorytetem w tej dziedzinie powinno być też doprowadzenie kolei do każdego miasta powiatowego w Polsce. – Za 10 lat ten wielocentryczny rozwój ma nas doprowadzić w bardzo konkretne miejsce – 40 proc. procent polskiego PKB w miastach wojewódzkich i 55 proc. polskiego PKB w mniejszych ośrodkach i na terenach wiejskich – zapowiedział.
Jego zdaniem rządzący powinni dążyć do realizacji koncepcji „Polski stuminutowej”, czyli takiej, w której z każdego miasta w danym województwie jest się w stanie dojechać transportem publicznym do jego stolicy w maksymalnie 100 minut.
„Tak” dla CPK
Szymon Hołownia jednoznacznie opowiedział się też za budową Centralnego Portu Komunikacyjne. – Byłem bardzo sceptyczny wobec budowy CPK ze względu na bardzo wysokie koszty społeczne tego projektu. Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego. I wydaje się, że da się ten projekt poprowadzić bez niszczenia ludziom życia – powiedział, oceniając, że hub powinien być zbudowany „do końca tej dekady”.
– Polska zasługuje dziś nie tylko na historyczne rozliczenia, nie tylko na polaryzację, która zatruwa nam życie, ale na prawdziwą strategię rozwojową. Przygotowanie tej strategii to teraz zadanie dla całej naszej koalicji. Będziemy do tego przekonywać naszych koalicyjnych partnerów – zapowiedział polityk.
źródło: money.pl