Okrągły Stół Mediów – Porozumienie nadawców w sprawie rozpowszechniania reklam suplementów diety
W ramach prac Okrągłego Stołu Mediów, 25 listopada 2019 roku w siedzibie KRRiT nadawcy telewizyjni, wraz z organizacjami zrzeszającymi producentów suplementów diety, podpisali przygotowane wspólnie porozumienie dotyczące sposobu reklamowania suplementów diety.
Sygnatariuszami porozumienia są: Telewizja Polska S.A. Telewizja Polsat, TVN Discovery Polska, Telewizja Puls sp. z o.o., ATM Grupa S.A, MUSIC TV sp. z o.o., Kino Polska TV S.A., ITI Neovision S.A., Lemon Records sp. z o.o., NTL Radomsko sp. z o.o.,Stavka sp. z o.o., STOPKLATKA S.A., Superstacja sp. z o.o., TV Spektrum sp. z o.o.
Porozumienie podpisały również organizacje zrzeszające producentów suplementów diety: PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek oraz Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF.
Samoregulacja jest efektem współpracy przedstawicieli rynku nadawców z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Dokument zwieńczył półtoraroczny okres prac nad kształtem porozumienia stanowiącego kompromis między wszystkimi uczestnikami rynku oraz organami państwowymi, odpowiedzialnymi za sferę reklam suplementów diety.
KRRiT rozpoczęła konsultacje z przedstawicielami rynku nadawców w czerwcu 2018 roku organizując, w ramach prac Okrągłego Stołu Mediów, konferencję poświęconą problemowi reklam suplementów diety, wyrobów medycznych oraz żywności specjalnego przeznaczenia. Brali w niej udział, oprócz nadawców, także przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Farmaceutycznego, Głównego Inspektora Sanitarnego i Rady Reklamy.
W przyjętej samoregulacji założono m.in., że reklama suplementów diety:
- nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;
- nie może sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę;
- nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;
- nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
- nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;
- nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;
- musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”.
Dodatkowo, nadawcy telewizyjni nie będą nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy audycjach dla dzieci.
Porozumienie zacznie obowiązywać od 1 grudnia 2019 roku i dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 roku.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji z satysfakcją i uznaniem przyjęła tę inicjatywę, która wraz z Porozumieniem Nadawców w sprawie reklam tzw. niezdrowej żywności jest kolejnym krokiem do poprawy jakości komunikacji marketingowej z uwzględnieniem interesu odbiorców.
Zdaniem KRRiT tego typu samoregulacje, powstające przy wsparciu regulatora, są właściwą drogą do rozwiązywania problemów społecznych.
źródło: KRRiT