Śląskie Centrum Chorób Serca wykorzystuje wideokonsultacje w diagnostyce pacjentów kardiologicznych

Wykorzystanie technologii Lync/Skype do wideokonsultacji medycznych pomaga skrócić kolejki do lekarzy specjalistów Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu. Pacjenci tej placówki zmagali się z długim okresem oczekiwania na wizytę w poradni kardiologicznej. Problem udało się rozwiązać dzięki zastosowaniu technologii i stworzeniu pilotażowego projektu wykorzystującego telemedycynę w konsultacjach na odległość. Teraz pacjenci zabrzańskiej placówki mogą skontaktować się bezpośrednio ze swoim kardiologiem będąc na wizycie u lekarza pierwszego kontaktu lub lekarza specjalisty.

Technologie informatyczne w służbie nowoczesnej medycyny

Dzięki technologiom Microsoft, z powodzeniem stosowanym od dawna w biznesie, pacjenci mogą skontaktować się ze swoim kardiologiem z gabinetu lekarza POZ. Komunikator stosowany w trakcie konsultacji zapewnia obu stronom dobrą łączność i wizualizację. Kardiolog jest w stanie porozmawiać z chorym i uczestniczyć w jego badaniu, równocześnie konsultując jego przebieg z lekarzem znajdującym się przy pacjencie. Mechanizm ten sprawia, że telekonsultacja nie różni się w zasadzie niczym od tradycyjnej wizyty u lekarza. Wykorzystana technologia zapewnia dostęp do kluczowych informacji z punktu widzenia konsultacji medycznych. Pozwala również na przesyłanie badań obrazowych – przede wszystkim EKG czy USG, a także zjawisk osłuchowych za pośrednictwem stetoskopu elektronicznego. Rozwój narzędzi umożliwia także przesyłanie bardziej zaawansowanych badań obrazowych, takich jak np. koronografia, czy badania z wykorzystaniem promieni rentgenowskich.

– Telekonsultacja znacznie skraca czas oczekiwania pacjenta do poradni kardiologicznej, a co najważniejsze, pozwala wyeliminować straty czasu upływającego od momentu rozpoznania do diagnozy i prawidłowego leczenia pacjenta – mówi prof. dr hab. n. med. Mariusz Gąsior, III Katedra i Oddział Kliniczny Kardiologii Oddział Chorób Serca i Naczyń w Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

Zastosowana technologia Microsoft pomogła również w organizacji pracy placówki. Integracja Lync/Skype z pocztą i kalendarzem ułatwia umawianie spotkań, czy konsultacji medycznych, a dzięki mobilnej wersji komunikatora pracownicy placówki są w stanie odbierać lub inicjować połączenia z zewnętrznych jednostek, znajdując się gdziekolwiek na terenie ośrodka. Dodatkowo, mając dostęp do zintegrowanego kalendarza, lekarze mogą łatwiej planować swoje działania, co przekłada się bezpośrednio na szybkość i efektywność działania całego oddziału.

– Przewaga technologii Microsoft wynika z tego, że jest to środowisko doskonale znane użytkownikom i łatwo integruje się z istniejącym środowiskiem informatycznym – podkreśla Daniel Cieśla z Ośrodka Nauki, Szkolenia i Nowych Technologii Medycznych przy Śląskim Centrum Chorób Serca w Zabrzu.

https://customers.microsoft.com/Pages/CustomerStory.aspx?recid=22738

źródło:  Dzięki uprzejmości  Microsoft Sp. z o.o.